itt van mostKalocsai Liszt Ferenc Alapfokú Művészeti Iskola Dusnoki Csoportjai

Kalocsai Liszt Ferenc Alapfokú Művészeti Iskola Dusnoki Csoportjai


Szerző: Kiss Attila
2009. január. 07.

Dusnokon 2002. óta folyik magyar néptánc oktatás, jelenleg a Kalocsai Liszt Ferenc Alapfokú Művészeti Iskola keretein belül.
A csoportokat Tóth-Mihó Erika és Tóth Zoltán vezetik, akik mindketten a Magyar Táncművészeti Főiskola táncpedagógus-néptánc szakán végeztek.
A néptánc oktatás 3 korcsoportban zajlik, jelenleg 90 fővel.

A Dusnoki APRÓCSKÁK Gyermek Néptáncegyüttesben 5 – 8 éves gyerekek tánvolnak, akik a magyar népi játékok széles körével ismerkednek meg, mely biztos alapot ad a későbbi táncok bonyolultabb, összetettebb motívumainak elsajátításához. Először mindig a nyugati, vagy dunai dialektus játékaival és táncaival foglalkozunk.
Már ebben a korcsoportban is nagy hangsúlyt fektetünk a népdalok oktatására. Itt tanulják meg a gyerekek a próbateremben megkövetelt viselkedési normákat, a rendszeres próbára járás fontosságát.

I. korcsoport

A Dusnoki APRÓK Gyermek Néptáncegyüttesben a 9 – 14 éves gyerekek táncolnak. Ebben a korosztályban már a középső vagy tiszai dialektus tájegységeinek táncaival is megismerkedhetnek a gyerekek, amelyek ennek a korosztálynak a testi és szellemi fejlettségének a legmegfelelőbb. Ebben a korcsoportban a táncok magasabb szintű ismerete mellett, a koordinációs gyakorlatok, forgástechnikai gyakorlatok és a színpadi előadásmód fejlesztése is már fontos feladatunk.

II. korcsoport

A Dusnoki Ifjúsági Néptáncegyüttesbe a 14 – 25 éves fiatalok tartoznak.
Ők már a keleti vagy erdélyi dialektus tájegységeinek táncaival is foglalkoznak, amelyben az eddig tanult tánctípusok: az ugrós, lassú és friss csárdás után, már a forgós-forgatós táncok, valamint a férfi szólisztikus táncok közül a verbunk és legényes is előtérbe kerülnek.
Ebben és az előző korosztályban, már a táncok tanulása mellett, fontos szerepe van a csoport kohéziónak is, melyet a táncpróbákon kívül, a nyári tánctáborok és külföldi utak során tudunk kialakítani.

III. korcsoport

Eddig elért eredményeik:

Mindhárom korcsoporttal rendszeresen részt veszünk a helyi, valamint a környező települések rendezvényein.
Minden évben fellépnek a csoportok a Dél-alföldi Regionális Gyermek és Ifjúsági Néptánc Verseny megyei és regionális válogatóin (Kiskőrös, Szeged, Székesfehérvár, Baja, Kalocsa, Bácsalmás), ahol kiemelkedő sikereket érnek el, ARANY és KIEMELT ARANY minősítésekkel.
Így kerültek be az Örökség Gyermek Néptánc Egyesület által rendezett Kőrős-völgyi sokadalomra, Gyulára 2009-ben, valamint 2010-ben a budapesti Operettszínházban megrendezésre került Országos Gyermek Néptánc Antológiára.
A 2015-ös Gyermektánc Antológián az „Örökség Nívódíjas Gyermektánc Koreográfia” címet nyerték el.
2016-ban a Dusnoki Gyermek és Ifjúsági Együttesüknek, a Bács-Kiskun Megyei Közgyűlés, Bács-Kiskun Megye Közművelődési díját adományozta, valamint Tóth Zoltán és Tóth-Mihó Erika „Dusnok Községért” Kitűntetésben részesültek.
A 2016-os „Fölszálott a páva” című népzenei és néptánc-tehetségkutató versenyen a Dusnoki Aprók Gyermek Néptáncegyüttesükkel egészen a döntőig jutottak kalocsai, érsekcsanádi és sárközi koreográfiáikkal, ahol a „Legjátékosabb csoport” különdíja mellett a legtöbb közönségszavazatnak járó díjat is elnyerték.
2017-ben a „Tóth Ferenc” koreográfia versenyen koreográfiájuk nívódíjat, Tóth-Mihó Erika és Tóth Zoltán pedig „Örökség Alkotói díjat” kaptak.

.

A csoportok több külföldi nemzetközi fesztiválon is sikeresen vendégszerepeltek már. Többek között jártak már Erdélyben, Horvátországban, Lengyelországban, Szerbiában és Olaszországban.
A csoport vezetői fontos feladatuknak tartják, a gyerekek egészséges személyiségfejlődését, testi és lelki fejlődését a tanulási folyamat során, ezért a magyar népi gyermekjátékok, táncok és népdalok tanítása során, a korosztálynak legmegfelelőbb pedagógiai módszereket alkalmazzák.
Minden évben nyáron is együtt töltenek 2-3 napot vagy egy hetet az általuk szervezett tánctáborokban, vagy külföldi fesztiválokon. Ez nem csak a tánctanulásról és a fellépésekről szól, hanem így a gyerekeknek lehetőségük van jobban megismerni egymást és tanáraikat is. Így egy összetartó, jó közösséget tudunk kialakítani a táncosainkkal.

 

Vissza az előző oldalra

Keresés